همسر داری و وظیفه ی مرد در تکامل همسر
چت روم سرزمین ایرانیان

همسر داری

چنان که شوهر داری بزرگتر ین وظیفه ی یک بانوی خانه دار است واهمیت آن در اسلام در ردیف جهاد قرار گرفته است. همسر داری کار آسانی نیست، بلکه رمزی دارد که هر کس اگر به آنها آشنا باشد می تواند همسرش را مطابق دل خواه ، به صورت یک بانوی ایده آل ، بلکه فرشته ی رحمت در آورد.

مردی که واقعاٌبخواهد همسر داری کند باید اخلاق خوب و روحیات همسرش را کاملاٌ به دست آورد، از خواسته های  درونی و تمایلات نفسانی او آگاه شود و بر طبق آنها برنامه ی زندگی را مر تب سازد. به وسیله ی اخلاق و رفتار خویش چنان در او نفوذ کند و دلش را به دست آورد که به خانه و زندگی دل گرم شود و از روی عشق و علاقه، خانه داری کند.

 

وظیفه ی مرد در تکا مل همسر

دختری که وارد خانه ی شوهر می شود ، باید اداره ی یک منزل را بر عهده بگیرد. و برای اداره ی منزل ، اطلاعات مختلفی لازم دارد. باید از آشپزی ، شستن لباس ، آداب مهمان داری، معاشر ت و... اطلاعاتی داشته باشد. شوهر از همسر تازه واردش انتظار دارد که وی بر همه  ی کارها مسلط باشد و یک زن تربیت یافته ی کامل عیار باشد؛ ولی متا سفانه گاهی این انتظار ات ، جامه ی عمل به خود نمی پوشد ؛ یعنی عروس یا اصلاٌ آداب زندگی را نمی داند و یا اگر چیزی بلد باشد خیلی محدود است.چه باید کرد؟ این نیز از نقص های اجتمایی ماست. نه پدر و مادر ها مقید هستند که آداب زندگی را به دخترا نشان بیا موزند، و نه برنامه ی آمو زش و پرورش چنان است که به جای مطالب بی ثمر ، آداب زندگی را به آنان آموزش دهد. مرد چون می خواهد عمری را با همسرش زندگی کند ،ناچار است در تعلیم و تربیت او کوشش نماید تا عیب و نقص هایش را بر طرف سازد چون مرد ،هم از نظر سن بر همسرش فزونی دارد و هم از حیث تجربیات و اطلاعات . بنا براین قدری صبر و حوصله خرج دهد می تواند نقص های او را بر طرف سازد و مطابق دل خواه در آورد. کارهایی راکه خودش بلد است، به نرمی و با زبان خوش به او یاد دهد و در این باره می تواند از خانوم های کاردان و با تجربه ی اعضای خانه مانند مادر، خواهر ، عمه ، خاله، استفاده کند واز راهنماییهای آنان بهره مند گردد، هم چنین می تواند از کتاب هایی که در فن آشپزی ، خانه داری، مهمان داری، شوهر داریو آداب معاشرتنوشته شده بهره گیرد.همسرش را به خواندن کتاب های اخلاقی تشویق نماید. آداب معاشرت و رفت و آمد را به او  بیاموزد.اگر بد اخلاقی و خلاف ادبی از او سر زد ، با زبان خوش و دل سوزی به او تذکر دهد ، نه به عنوان اعتراض؛ زیرا ممکن است پی آمد خوبی نداشته باشد.

مرد اگر در یکی دو سال اول زندگی صبر و حوصله داشته باشد و با عقل و تدبیر به تعلیم و تربیت همسرش همت گمارد ، می تواند او را مطابق دل خواه خود تربیت کندو می تواند تا حدودی موثر باشد. برای این کار ، صرف وقت و حوصله لازم است، ولی هر چه در این باره بیش تر سرمایه گذاری شود، ارزش دارد. زیرا همسر، شریک زندگی شوهر و مربی فرزند انش است و لذا تا پایان عمر، از ثمرات این کار بهره مند خواهد شد. از موضوعات مهمی که مردها باید به آن توجه داشته باشند، این است که  احکام اسلام را به همسران مسلمان خود بیا موزند . ولی از آن ها بی اطلاع هستند . حتی گاهی احکام و دستو رات ابتدایی اسلام مانندوضو، نماز ، غسل، و تیمم را بلد نیستند ، البته این کار، از وظایف پدر و مادر هست، ولی حال که آنان در انجام وظیفه  کو تاهی نموده اند و دختران ساده لوح بی گناه را به خانه ی بخت فرستاده اند، این  وظیفه ی سنگین بر عهده ی شو هران قرار می گیرد. باید آنان را به وظایف دینی آشنا سازند و واجبات و محرومات اسلام را بهآنان بیاموزند. عقاید و اخلاق اسلامی را به طوری که مطابق فهم آنان باشد تعلیم کنند.اگر خودتان می توانید این کار را بر عهده بگیرید چه بهتر، وگرنه باید با  مشورت اهل نظر ، کتاب ها و مجلات سودمند علمیو اخلاقی را تهیه نموده و در اختیارشان بگذارید وآنان را به خواندن کتاب های سودمند تشویق کنید. به هر حال، امر به معروف ، نهی از منکر و ارشاد و راهنمایی همسر ، از وظایف حتمی شوهر است. اگر شوهر به وظیفه اش عمل کرد، نتیجه اش این می شود که دارای همسری متدین، عفیف، مهربان، خوش اخلاق، داناو زندگی کن خواهد بود که علاوه بر ثواب های اخروی در همین دنیا نیز از منفعتش بهره مند خواهد شد و اگر در انجام وظیفه کوتاهی کند، نتیجه این می شود که در این دنیا از همسری بی اطلاع وضعیف الایمانی برخوردار شود و مصو نیت دینی و اخلاقی نداشته باشد و در قیامت نیز مورد باز خواست خداوند قهار قرار گیرد.

خداوند بزرگ در قرآن مجید می فرماید:

ای کسانی که ایمان دارید! خودتان و خانواده تان را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ است محفوظ بدارید.

امام صادق علیه السلام  فرمود:

وقتی آیه ی مذکور نازل شد یکی از مسلمانان گریه می کرد و می گفت: من که عاجزم نفس خود را از آتش محفوظ بدارم، در عین حال مأ مورشده ام که اهل بیتم را نیز از دوزخ نگه دارم!!

پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود:

همین مقدار کافی است که آنان را امر کنی به کارهایی که خودت مأ موریت داری آنها را انجام دهی و نهی کنی از کارهایی که خودت باید آنها را ترک کنی.

و در حدیثی دیگر فرمود:

مرد به سرپرستی خانواده گمارده شده است و هر سر پرستی نسبت به زیر دستا نش مسئولیت دارد.

و نیز در سخنی دیگر از زن ها یاد نموده و فرمود:

پیش از این که شما را به کار های بد وادار کنند، به کارهای نیک دعو تشان کنید.

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 6 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط hamid

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: